Отпечатъци
Любопитно за интересни личности, които са оставили ярък отпечатък в творческата история.

Фьодор Достоевски
Отпечатъци
Написано от Надя Христова   
Сряда, 01 Април 2009 04:11
Фьодор Михайлович Достоевски (1821 - 1881г.) е един от най-известните руски писатели.
Първата му публикувана работа е превод на "Евгения Гранде" от Оноре дьо Балзак (френски писател, считан за един от създателите на класическата форма на романа).
През 1844г. Достоевски започва да пише първата си творба "Бедни хора". Романът е завършен през следващата година.
През 1845 г. се сприятелява с Висарион Белински (1811–1848г.), руски литературен критик и публицист, философ, Николай Некрасов (1821-1878г.), руски поет и литератор и Иван Тургенев (1818 - 1883г.), писател.

 

Братята Люмиер
Отпечатъци
Написано от Надя Христова   
Понеделник, 05 Януари 2009 19:13
"Тримата братя и златната ябълка" на А. Каралийчев в този случай са двама, но вместо с приказка, оставят отпечатък с безценно откритие.
Огюст Мари Луи Никола (1862 - 1954г.) и Луи Жан (1864 - 1948г.) са запомнени като oсновоположници на киното, а заедно с това са първите сценаристи, режисьори и оператори.
Братята Люмиер (на френски lumière означава светлина) са родени в Безансон, Франция, но от малки живеят в Лион. Баща им притежава фотографско студио и двамата бъдещи изобретатели работят за него. Огюст започва да помага като управител. Луи се заема с физика, а заниманията му в тази посока се оказват доста ползотворни и допринасят за подобрения във фотографските процеси. Една от новостите, които той открива, е заснемане на движещ се образ. Огюст и Луи Люмиер се заемат с кинематографията, след като баща им се пенсионира през 1892 г.
Първата лента, която е направена от братята, е озаглавена "Работници напускат фабриката Люмиер в края на работното време". Тя е с времетраене по-малко от минута, направена с апарат наречен кинематограф (многофункционална кинокамера с грайферен механизъм, която осигурява равномерно поддържане на каданса при снимането и плавното темпо на прожекцията). Голямо удобство се оказва използването на един и същ апарат за снимане, копиране и прожекция. Както винаги при всяко голямо откритие се разразява спор за неговото авторство. Появяват се съмнения, че изобретен и патентован като "Cinematographe Leon Bouly" от Леон Були (френски изобретател) на 12 февруари 1892г., но в крайна сметка авторските права стават притежание на Братята Люмиер.
Първата прожекция на "Работници напускат фабриката Люмиер в края на работното време" е на 21 март 1895 г. пред заседанието на дружеството за подпомагане на националната промишленост.
Първата платена публична прожекция на лентата е на 28 декември 1895 г. в сутерена на парижкото "Гранд Кафе". На събитието присъстват близо 40 души.
През 1896 г. братята осъществяват кинообиколка в Лондон и Париж. Правят прожекции на кратките филми - "Пристигането на влака", Храненето на бебето" и "Полетият поливач".
Киното се  налага невероятно бързо както в големите столици, така и в малките градчета, където непрекъснато се прожектират техните творби.
Лентите оказват голямо влияние върху развитието на културата, но напълно изненадващ факт е, че Огюст и Луи Люмиер обявяват киното за "изобретение без бъдеще", а после отказват да продадат патента си на Жорж Мелиес, който има желание да го превърне в индустрия.
Двамата братя започват да се занимават с цветна фотография и през 1903 г. патентоват устройството "Автохром Люмиер". Компанията "Люмиер" се превръща в един от най-големите производители на фотографски продукти в Европа.



 

Диагноза "ЛИНЧ"
Отпечатъци
Написано от Надя Христова   
Неделя, 04 Януари 2009 02:44
ДИАГНОЗА "ЛИНЧ"
 
Дейвид Линч (1946г.) е роден в град Мисула, щата Масачузетс (САЩ).
Най-вероятно повечето любители на сюрреалистичните идеи познават творческите виждания на този нестандартен режисьор.
Той е от онези личности, които провокират много въпроси, а отговорите са някъде там…
Отговорите са заключени в мислите на Дейвид Линч, но са показани достатъчно интригуващо в творбите му.
Загадъчните сюжети, интересните персонажи, както и смелите му режисьорски похвати, обсебват съзнанието на зрителите.
Дейвид Линч завършва три висши университета - академията за изобразителни изкуства във Филаделфия, колеж по изкуствата във Вашингтон и кинорежисура в Лос Анжелис.
Още с появата на първата му лента, която е озаглавена "Гумена глава" (1977г.) става ясно, че се е появил нов поглед към кинокултурата, а именно провокативното режисьорско виждане на Линч. Сериалът "Туин Пийкс (1990г.), както и филмите "Човекът слон" (1980г.), "Диво сърце" (1990г.) , "Синьо кадифе" (1986г.), Изгубената магистрала" (1997г.) и "Мълхоланд драйв" (2001г.) са едни от култовите заглавия, които предизвикват почитатели му в очакване на още по-абсурдни мигове с неговото творчество.
"Мълхоланд Драйв" е една истински въздействаща халюцинация на Дейвид Линч. Филм, който може да бъде гледан няколко пъти, а въпросите да продължават.
Режисьорът има интересен подход и към намирането на актьори. Понякога избира негови приятели, членове на семейството, както и личности, които е срещнал във всекидневието. Отличен пример за това е появата на мистериозната фигура на Боб в "Туин Пийкс". Неговата поява във филма не е запланувана, докато Линч не забелязва Франк Силва, който работи като сценичен декоратор, местещ завесите в стаята на Лора Палмър. Линч веднага го вижда в ролята на Боб. В този момент няма никаква представа какъв тип характер ще бъде този персонаж, а на въпрос отправен му от Франк Силва:"Като какъв ще играя?", той отговаря:"Не знам, но ти ще си в този филм". Така се появява един от най-загадъчните персонажи в "Туин Пийкс".
Предпочитани актьори в неговите филми са Кайл Маклоклан, Изабела Роселини, Шерил Лий, Анджело Бадаламенти, Лора Дерн, Хари Дийн Стантън, Евърет МакГил, Джак Нанс, Грейс Зебраски, Марк Фрост.
Документалнa лента "Линч" е друга интересна идея и истинска възможност за феновете, които искат да се докоснат до интересни подробности около неговата личност. Дейвид Линч е заснет на снимачната площадка, докато рисува, докато разказва някоя от своите истории, както и на много други любопитни места. Смелата операторска работа на Мортен Сьоборг, както и музиката на Сюн Мартин са допълните елементи, които подсилват документалната лента. Опитното режисьорско око на blackANDwhite, живял близо две години в дома на твореца не е спестило дори трудната творческа работа по време на заснемането на един от най-абсурдните филми на Линч - "Инланд Емпайър".
Режисьорът вече гостува в България на Киномания (2007г.), където представи лентата "Линч", както и книгата си "Да уловиш голяма риба".
Книгата разкрива подробности от интересното мисловно търсене на Линч, който от дълги години се занимава с трансцендентална медитация (според изследванията на учените за трансценденталното съзнание, то е четвъртото основно състояние  на съзнанието, различно от будност, сънуване и спане.)
Режисьорът споделя за техниките, чрез които развива съзнанието си, а успоредно с това  разкрива и много биографична информация за себе си, размисли за киното и интересни факти от снимачните площадки.
Всичко е описано изключително интересно в 85 кратки откъса, напомнящи коани (въпроси- гатанки, решаването на които според дзен-будизма може да доведе до прозрения относно смисъла на битието).


 По-известни заглавия

  • "Гумена глава" - (1977г.)
  • "Туин Пийкс" - (1990г.)
  • "Човекът-слон" - (1980г.)
  • "Синьо кадифе" - (1986г.)
  • "Проста история"
  • "Дюн" - (1984г.)
  • "Диво сърце" - (1990г.)
  • "Туин Пийкс"(кино адаптация на сериала) - (1992г.)
  • "Изгубената магистрала" - (1997г.)
  • "Историята на Стрейт" - (1999г.)
  • "Мълхоланд драйв" - (2001г.)
  • "Inland Empire" - (2006г.)

Награди и номинации:
Награда на Кан ’01 – Награда за режисура
Награда "Сезар" ’02 за чуждоезичен филм
Награда "Независим дух" ’01 за операторско майсторство
Награда на Британската академия за монтаж
8 номинации за "Оскар"




снимки: donalforeman; pastemagazine; ew
 

Пабло Пикасо
Отпечатъци
Написано от Надя Христова   
Събота, 03 Януари 2009 03:52
Пабло Пикасо (1881-1973 г.) е испански художник и скулптор.
Той е роден на 25-ти октомври 1881 г. в Малага, Испания. От 1904 г. живее и твори в Париж. Художникът е считан за един от основоположниците на кубизма. През далечната 1907 г. създава творбата „Госпожиците от Авиньон“ и съвместно с още няколко творци провокира появата на нов вид течение в изкуството. През 1910 г. Пикасо започва да използва интересни похвати в произведенията си (деформации в творби), намиращи опорна точка със сюрреализма.
От 1901 до 1904 г. за Пикасо настъпва така нареченият „син“ период. Художникът изобразява във всичките си творби меланхолични елементи, изцяло в синята гама. През 1905 г. настъпва „розов“ (оптимистичен) период, който продължава до 1907 г. Следва „африкански“ период. Пикасо започва да изучава тънкостите на африканското изкуство, както и творчеството на Пол Сезан (1839-1906 г.), френски живописец, считан за основоположник на сливането между импресионизма и кубизма.
 

Артър Кларк
Отпечатъци
Написано от Надя Христова   
Петък, 02 Януари 2009 20:22
Артър Чарлс Кларк  (1917 - 2008г.) е британски писател и изобретател.
Още от детството си е силно привлечен от паранормалните явления. Сред любимите му занимания са да наблюдава звездите, както и да чете стари американски фантастични комикси. С интерес си купува броеве на списанието "Amazing Stories", в което се публикуват разкази на Хърбърт Уелс, Жул Верн, Едгар Алан По и други фантасти, а любопитството му към необяснимото нараства с всеки изминал ден.
Артър Кларк не може да си позволи универитетско образование. Започва работа като ревизор в комитет по образованието.
Кларк публикува първите си авторски материали в различни училищни списания.
 

Още статии...
<< Начало < Предишна 1 2 3 4 Следваща > Край >>

Страница 3 от 4
 
Изкуство и култура www.svetlosenki.com 2009-2010 Всички права са запазени.  Условия за ползване
Разработка    RSS    Бюлетин    Други проекти: www.mrejo.net    Работа при нас