"Пиета", "Кралски афери" и "Ловът" - фаворити в програмата на СФФ 2013
      facebook 
Стоп кадър
Четвъртък, 17 Януари 2013 13:37
По традиция София Филм Фест представя на своята публика някои от най-сериозните фаворити на фестивалните журита от отминалата година. Така в програмата на 17-и СФФ ще откриете носителите на "Златен лъв" ("Пиета", реж. Ким Ки-Дук), две награди "Сребърна мечка" ("Кралски афери", реж. Николай Арсел) и три награди от МФФ Кан 2012 ("Ловът", реж. Томас Винтерберг).
Носителят на "Златен лъв на Сан Марко" от 69-ото издание на венецианския кинофестивал е дело на култовия корейски режисьор Ким Ки-Дук. Заглавието "Пиета" съдържа очевидна препратка към безсмъртната творба на Микеланджело и навява асоциации с всеобхватността на майчината любов и майчиното страдание.
Сценарият на Ким Ки-Дук разказва историята на събирач на дългове - Кан До (Ли Чжон Чжин), който живее тъжен, празен и самотен живот, за да култивира хладнокръвието, необходимо за "професията" му.  Един ден на вратата му се появява жена, която твърди, че е майката, изоставила го като дете...
"Пиета" е шокиращ, на моменти жесток филм за възможността за изкупление и преоткриването на човечността.
Режисьорът на брилянтните "Стик №3" (2004) и "Пролет, лято, есен, зима... и пролет" (2003) признава, че не е имал специално отношение към киното преди да се озове в киносалон в Южна Франция на прожекция на "Мълчанието на агнетата", а след това и на "Любовникът" на Жан-Жак Ано. И никога не е учил как се прави кино, което не пречи да е носител на редица награди, най-често за режисура, от международните филмови форуми в Берлин, Венеция, Кан, Локарно и Сан Себастиан.

Със "Сребърна мечка" за сценарий и за мъжка роля (в лицето на Микел Бое Фолсгард) от Берлинале 2012, "Кралски афери" разказва важна страница от датската история и припомня събития, довели до поставянето под въпрос на установения социален ред и революциите, които обхващат Европа в края на XVII век.
Дания, 1770 г. В края на епохата на Просвещението Каролин Матилд е елегантна и добре възпитана английска принцеса, която се интересува от изкуство и философия и има нещастието да е омъжена за датския крал Кристиан VII, ревнив мъж, с влошаващо се психично здраве. Светъл лъч в живота на кралицата се оказва появата на влиятелния доктор Струнзе, но тайната й страст променя завинаги съдбата на цялата нация.
"Всеки датчанин знае тази история. Тя е част от нашето ДНК. Изучаваме я в училище, слушаме за нея, правени са няколко документални филма, много популярен балетен спектакъл, дори опера, излязоха и няколко бестселъра по въпроса. С три филма зад гърба си, аз реших да се заема с този сюжет, който много харесвам, преди някой друг да ме е изпреварил", споделя режисьорът Николай Арсел (сценарист на "Момичето с татуирания дракон"). Със стремеж да изследва различните жанрове той навлиза умело в хлъзгавата територия на историческия филм, при това с ограничен бюджет, но подкрепен от чудесен актьорски състав, начело с Мадс Микелсен ("Коко Шанел и Игор Стравински"), в ролята на д-р Струнзе - горещ привърженик на Волтер, Русо и Дидро.

Отново Мадс Микелсен, при това с награда за мъжка роля от Кан 2012, ни посреща в "Ловът". Седмият филм на Томас Винтерберг се връща към проблемите за нефункционалността на семейната единица, напомнящи за любимия на критиката "Празненство" (1998). Темата за истината, която убива, разработена в типичния за режисьора психологически стил, е вплетена в един трогателен филм, в който лицемерието и абсурда напомнят за света на Ларс фон Триер.
След тежък развод, 40-годишният Лукас си намира нова приятелка, нова работа и се опитва да възстанови връзката със сина си тинейджър. Но един дребен детайл, съвсем незначителна забележка, случайна лъжа и животът му внезапно се преобръща, а лъжата се разпространява като невидим вирус. Апатията и недоверието постепенно се разпространяват, малката общност изпада в колективна истерия и Лукас е принуден да се бори за живота и достойнството си.
"Исках да разкажа за много неща в този филм: за загубата на невинност, на физически контакт между хората, за загубата на приятелство, когато се намеси страхът и за слуховете, които се разпространяват като вирус, особено с посредничеството на новите медии", споделя Винтерберг. Датският режисьор, приятел на Ларс фон Триер и съосновател на "Догма"-платформата, признава, че с "Ловът" се е опитва да постави началото на нова кинематографична "чистота". Двамата с операторката Шарлоте Бруус Кристенсен измислят манифест, според който всяка ситуация би могла да се случи и без присъствието на камерата и понякога тя би трябвало да "пристигне" с малко закъснение, за да заснеме само част от сцената, а друг път би трябвало да е невидима. "Искахме да покажем малки късчета от истинския живот", допълва Винтерберг.

Информацията е предоставена със съдействието на СФФ.
 
Присъединете се към страницата на svetlosenki.com - Изкуството като начин на живот във facebook.

 

За да публикувате коментари, трябва да сте регистриран потребител. Можете да се регистрирате от тук.

 
Изкуство и култура www.svetlosenki.com 2009-2010 Всички права са запазени.  Условия за ползване
Разработка    RSS    Бюлетин    Други проекти: www.mrejo.net    Работа при нас