Одилон Редон
      facebook 
Изобразително изкуство
Написано от Надя Христова   
Петък, 12 Март 2010 22:54
Жан-Бертран Редон, по-познат с името Одилон Редон (1840-1916 г.), е един от най-известните френски художници, представители на символизма.
Той проявява интерес към изобразителното изкуство още от най-ранна възраст. Едва навършил 10 години получава първата си награда, а 15-годишен започва да изучава по-обширно тънкостите на рисуването.
От 1840 до 1851 г. Редон прекарва детството си, поверен на чичо си, в семейната вила в Листрак-Медок, Франция. Периодът му там, изпълнен със спокойствие и самота, ражда един въображаем свят, който събужда усещанията на Одилон за различни творчески експерименти и полага основата на значителна част от работите му. През 1851 г. той се завръща в родния си град Бордо при своите родители, а през 1855 г. започва да взима уроци по рисуване при Станислас Горин, който го въвежда в тънкостите на акварелната техника.
През 1857 г. Одилон кандидатства архитектура в Школата за изящни изкуства в Париж, за да удовлетвори желанието на баща си, но се проваля на изпитите. Въпреки това на по-късен етап изучава там за кратко живопис, като негов преподавател е Жан-Леон Жером.
Одилон Редон твори в своя роден град Бордо, където започва да експериментира в областта на скулптурата и офортното изкуство. Негов учител става Родолф Бресдин (1822-1885 г.), ексцентричен френски литограф, чиито творби, изпълнени със зловещи гори и фантастични сцени, шокират обществото. Той оказва силно влияние върху ранните произведения на Редон. Преподавателят е считан от мнозина за особняк, води странен начин на живот и се възхищава от Шарл Пиер Бодлер, поет, критик и преводач, една от най-влиятелните и ярки личности във френския културен живот на 19-ти век, харесван също и от Одилон.
Творчеството на Редон е разделено на два периода. През „цветния“ период той използва в работата си пастели и маслени бои, като експериментира с пъстри и разнообразни цветове и теми - рисува пеперуди, цветя, жени и пейзажи. „Черният“ период е доста по-интригуващ - в него ясно се забелязват търсенията му в човешкото подсъзнание. Чрез мрачните си картини той изследва, концентрира и предава някои вътрешни усещания - страховете, кошмарите, натрапчивите фобии и халюцинации, като създава провокиращи и дори зловещи творби. Странните същества и образи, обвити в мистика и психологизъм, са неделима част от неговите интересни произведения.
Артистичната кариера на Одилон е прекъсната през 1870 г., когато той се присъединява към армията по време на Френско-пруската война. След края ѝ се мести в Париж и набляга на рисуването с въглен и литографията.
През 1878 г. Одилон Редон получава признание за работата си, а през 1879 г. за първи път публикува албум със свои литографии, който привлича вниманието на ценители на изкуството и колекционери.
През 1880 г. Редон се жени за Камила Фалт (1852-1923 г.). Те имат щастлив брак, изключение прави тежкият период, който започва през 1886 г., когато на шестмесечна възраст умира първият им син. Художникът преживява изключително трудно травмиращото събитие и изпада в депресия. През 1889 г. се ражда и вторият им син, чиято поява дава нови душевни и творчески сили на Редон и го кара да превъзмогне болката и загубата.
През годините художникът създава циклите с литографии „Едгар По“ (1882), „Началото“ (1883), „В чест на Гоя“ (1885), „Изкушението на Свети Антоний“ (1888, 1889, 1896), „Флобер“ (1889), „Цветя на злото“ (1890), „Апокалипсис“ (1899).
През 1890 г. Редон започва да рисува основно с пастели и маслени бои, използвайки пъстрата цветна палитра, измествайки мрачната визия, която до този момент е неделима част от неговите творби. „Цветното“ му увлечение почти изцяло присъства в работите му до края на неговия живот. Художникът умира на 6-ти юли 1916 г. в Париж, оставяйки след себе си едно провокиращо, въздействащо и нетрадиционно изкуство, изпълнено със своите тъмни и светли мигове.

Материалът е публикуван и в брой 4 на нашето печатно списание „Светлосенки - Изкуството като начин на живот“, което можете да прочетете и онлайн от този линк:

http://www.svetlosenki.com/spisanie-svetlosenki-izkustvoto-kato-nachin-na-jivot-broi-4








 
Присъединете се към страницата на svetlosenki.com - Изкуството като начин на живот във facebook.





Жорж СьораЗджислав БекшинскиМарк ШагалРембранд ван РейнЕдгар ДегаДавид Алфаро СикейросЛеонардо да ВинчиВинсент ван ГогПабло ПикасоСалвадор ДалиРене МагритВладимир КушПол СезанЕдуар МанеКамий ПисароАнри дьо Тулуз-ЛотрекПиер-Огюст РеноарКлод МонеАнри МатисЖан Франсоа МилеВладимир Димитров - МайстораВасилий КандинскиФрида КалоАлфред СислеМакс ЕрнстАртемизия ДжентилескиПол ГогенФренсис БейкънГустав КлимтМикеланджело да КараваджоАмадео МодилианиЙеронимус БошСандро БотичелиИсак ЛевитанФрансис ПикабиаЛеонид АфремовХуан МироДжеймс УислърАлфонс МухаОдилон РедонФредерик БазилДиего ВеласкесЕл ГрекоOдилон РедонФрансоа БушеМихаил ВрубелЖорж БракАнри РусоИгор ГрабарКрис ЛюисДжордж ГросКарл БрюловЕдвард Мунк Питер Корнелис МондрианГотфрид ХелнвайнФьодор ВасилиевИван АйвазовскиХуан ГрисФеликс Валотон

 

За да публикувате коментари, трябва да сте регистриран потребител. Можете да се регистрирате от тук.

 
Изкуство и култура www.svetlosenki.com 2009-2010 Всички права са запазени.  Условия за ползване
Разработка    RSS    Бюлетин    Други проекти: www.mrejo.net    Работа при нас