Отпечатъци
Любопитно за интересни личности, които са оставили ярък отпечатък в творческата история.

Ман Рей
Отпечатъци
Написано от Надя Христова   
Събота, 25 Юли 2009 23:42
Ман Рей (1890-1976г.), чието истинско име е Емануел Рудницки, е американски фотограф, роден във Филаделфия. Неговото нестандартно възприемане на заобикалящата го действителност, силно развито въображение и непрестанни творчески експерименти поставят смело начало на поредица от нововъведения, които завинаги променят представите за фотографското изкуство.
Първоначално Ман Рей започва работа като графичен дизайнер и топограф, но постепенно променя посоката на заниманията си. През 1911 г. се насочва към живописта и скулптурата, а няколко години по-късно става фотограф на свободна практика, след което творческите му търсения го налагат като един от основателите на нюйоркската група на дадаистите.
През 1921 г. Рей отива в Париж, където придобива популярност като моден и портретен фотограф. Сред известните личности, които заснема, са художниците Франсис Пикабиа, Пабло Пикасо, Анри Матис, писателите и поети Андре Бретон, Джеймс Джойс, Ърнест Хемингуей, австрийският композитор Арнолд Шьонберг и още много други. През този период Ман Рей се запознава и със своята бъдеща асистентка, любима и муза - Лий Милър, която той отказва да наеме в началото, но младото момиче успява да го спечели с голямата си упоритост, убеждавайки го да работят заедно. Това е началото на един чудесен творчески тандем. Двамата заедно откриват, разработват и патентоват ефекта „соларизация“, като след това го използват най-вече в портретните снимки, но също така го прилагат и в актовата фотография.
 
Сред най-близките приятели на Рей са поетът Тристан Цара, художниците Марсел Дюшан, Салвадор Дали, Макс Ернст, на които също прави портрети.
Ман Рей снима произведения на изкуството, мода, прави художествени портрети на популярни личности, но неспокойната му природа е в трескаво творческо търсене. Той обича да експериментира, бяга от наложените методи в стандартната фотография и се движи основно в групата на сюрреалистите. Умело започва да използва като търсен ефект светлината в тъмното, играе си с най-различни светлинни източници, за да успее да постигне различна и многопластова визия върху самата фотография. Но това, което най-вече прави Ман Рей неделима част от творческата история, е нов метод, който завинаги променя представите за фотографското изкуство, в основата на който стоят неговите така наречени „рейографии“ - фотографии, създадени без използването на фотоапарат. Любопитен факт е, че те са резултат на напълно случайно откритие, което Ман Рей прави, забравяйки няколко предмета върху мокра светочувствителна хартия. Включвайки светлинен източник, той забелязва в получените изображения ефект, който наподобява използването на рентгенови лъчи, като самите образи са изкривени и с неясни очертания. Благодарение на тази случайност, както и на безспорното въображение на Ман Рей, е поставено началото на все по-сериозни експерименти, смело излизащи извън рамките на стандартната фотография.
През 1940 г. Ман Рей се завръща в Съединените Американски Щати. Установява се да живее в Холивуд, където става преподавател по живопис и фотография. През 1951 г. заминава за Париж и остава там до края на дните си.









снимков материал: heyokamagazine.com, tate.org.uk, mlahanas.de, bilkent.edu.tr
 

<< Начало < Предишна 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Следваща > Край >>

Страница 7 от 16
 
Изкуство и култура www.svetlosenki.com 2009-2010 Всички права са запазени.  Условия за ползване
Разработка    RSS    Бюлетин    Други проекти: www.mrejo.net    Работа при нас